Wednesday, December 01, 2010

Ibu Bukan Cikgu Kak Long


Salam rakan-rakan blogger
Ingin berkongsi cerita bersama..
Kenangan dolu-dolu hehehe...

Emmm...tajuk di atas hehehe
Senyum dahulu sebab pernah senyum bila anak daraku menyatakan
Geram pun ada... :)
Aqilah namanya..
Sejak Aqilah tadika dia pernah mengatakan begitu
Sekarang berumur 8 tahun

Ceritanya begini
Suatu hari...che wah...mcm cerita Sang Kancil pulak 
Zaman anak ku tadika bermula 5 tahun..
Kadang-kala ada homework cikgu dia bekalkan
Aku semak, kadang-kadang dia bertanya 
Ada suatu ketika aku semak ada jawapan yang salah
Aku pun cakaplah...Kak Long betulkan yang salah nie..
Dia jawab...'Cikgu Kak Long tak suruh betulkan lagi'
Aku kata...'Takpelah tapi ibu dah nampak ni salah..betulkan jelah...'
'Tak boleh...Cikgu tak suruh lagi'... 
Emmmm.....cikgu tak suruh lagi....

Lagi kesnya hehehe...
Anakku buat latihan lagi..
Aku pun tak ingat latihan apa..
Aku semak lagi...Ehh Kak Long salah nie...
Cikgu Kak Long ajar macam ni...(aku tau cikgunya betul..dia yang silap buat)
Salah...aku kata...
Dia jawab...Ibu mana tau...Cikgu Kak Long ajar macam ni...
Adoiii lahh....
Ibu tau lah...Ibu pun Cikgu tau...
Jawabnya...yelah, memanglah Ibu Cikgu tapi Ibu bukan Cikgu kak Long...
Isk..isk..isk....adoi...hehehe aku jugak yang salah...

Begitu jugak kesnya hari-hari yang seterusnya...
Ibu, esok cikgu nak gambar binatang 12 keping untuk belajar Sains..
Kenalah aku cari..print melalui internet...
Esoknya...alamak Kak Long...tak cukuplah ada 10 je ibu dapat...
Tak boleh...kena 12 jugak...jawabnya 
Pagi-pagi sebelum pegi keje...subuh-subuh tu..terpaksalah usahakan lagi...

Satu lagi...yg ni mmg aku tak dapat nak menolong dia...
Subjek Bahasa Arab...memang aku takde basic Arab...
Aqilah tanya aku berkaitan subjek Bahasa Arab...
Ibu tak taulah Kak Long...ibu tak pernah belajar Bahasa Arab..
Ibu kan Cikgu jawabnya...takkan tak tau...
Baginya kalau aku Cikgu aku kena tau semuanya....aduhhhh

Ada juga beberapa kes menindakkan aku sebagai Cikgu kepada anak sendiri hehehe...
Mesti cikgu dia jugak yang betul...
Namun masa berlalu meningkatkan usianya....
Kini Aqilah telah pandai menilai...dan mengakui kepakaran Ibunya jugak hehehe (perasan..)
Bila aku mengajar dia...."A'ah betullah ibu buat...pandai jugak ibu nie..."
Amboiii...ingat ibu dia ni tak pandai ke....hehehe

Aku tiada pengalaman mengajar sekolah rendah...
Aku  mengajar sekolah menengah (tingkatan 4 dan 5 sahaja...)
Memang sama besar dah dengan cikgu..
Macam kawan-kawan je...
Tapi bagi aku pelajar sekolah rendah lebih takut dan taat pada guru-gurunya
Berbanding dengan pelajar sekolah menengah...letih juga kdg berleter hehehe
Tapi bukan semua...namun pelajar-pelajar tetap boleh mendengar kata..
Walaupun kadang kala ada juga yg keras kepala..
Itulah cabaran...
Namun pada aku, selagi aku boleh membimbing aku cuba selagi terdaya...
Yang penting pada aku macam entry semalam..
Aku pantang pelajar BIADAP...
Itulah pesanan aku setiap kali kemasukan pelajar baru yang baru berkenalan dengan aku..

Apapun kita semua adalah guru kepada anak-anak kita kan...
Yang belum ada anak...adalah guru kepada adik-adik...


***Rakan-rakan blogger ada pengalaman begini tak...lucu jugak sesekali difikirkan gelagat anak-anak kecik yang baru memulakan persekolahan... :)

13 comments:

Ati Masrif said...

salam.

cikgu atau tak
sebagai ibu kita nak yg terbaik
utk anak2

mcm2 kerenah anak2 ni..huhu

n.hasleena said...

KAK ATI: betul tu kak hehehe...

honeyvsbee said...

a'ah kelakar..banyak bunyi keh22....

n.hasleena said...

BEE: tulah pasal Bee...hehehe
biasalah budak kecik. Cikgu dia je yg betul..
Sabo je ler hehehe..

miss fatihah said...

haha lawaknya.betul2.dulu sy pun mcm tu.akak ckp salah ciap ngs2 xnak betulkan.mak ajar pun xnk dengar.bdk2

n.hasleena said...

FATIHAH: hahaha...betulkan akak cakap. Fatihah pun penah buat kat kakak dgn mak..hehehe
Bila kenang2 kelakar kan :)

Suhami Ahmad said...

hehe...kadang2 budak kecik ni dengar cakap cikgu dari dengar cakap kita sendiri walaupun apa yang kita nak bagitahu tu betul....best best best....

Solihin Zubir said...

hehehe.. comel.. cikgu dia jugak yg betul.. mak dye tak..
hhmm.. keluarga bahagia...

Far8 budak baik said...

haha..dah nameye budak..
nice story..perghh

MIZZ JAJA said...

hehehe..biasanya bdk2 akn lebih dgr ckp ckgu dr ibu di0rng..ape2 p0n msti ckp.."cikgu kata kan....". 2 la hebatnya cikgu..

n.hasleena said...

SUHAIMI:Betul tu Suhaimi...sampai ibunya terpaksa mengaku cikgu hehehe
SOLIHIN:Emmm...gitulah nasib hehehe
FAR8:Pengalaman far...senyum sendiri bila dikenang..
JAJA:Mmg pun...apa2 mesti ckp "Cikgu cakap....
ibunya jawab: yelah...(mengalah jelah....:)

sarah-najwan said...

akak baru bersiaran leena...

anak2 mmg gtu..
lebih caya cikgu dia dr kita
ingat kita xtau..hhehee

n.hasleena said...

KAK SARAH: tulah tu kak...pastu kak kan, penyelesaiannya...dia tanya abah dia pulak. kalau abah dia kata...'betul lah ibu cakap...' baru dia percaya sbb 2 lawan 1 hehehe...