Tuesday, December 21, 2010

Kenapa Bunga Telur?

Telur rebus, pot pouri, gelas...t.kasih pihak pengantin :)
Salam tengah hari...
Semoga rakan-rakan blogger semua dah menikmati hidangan tengah hari ye..

Sabtu baru-baru ni aku ke Melaka..
Menghadiri majlis perkahwinan rakan sekerja
Bertempat di Durian Tunggal...
Sampai agak lewat namun pengantin tengah berposing di pelamin...
Tak sempatlah nak menepung tawar...
Apapun dapatla tengok pengantin berposing...

Oppss...nak mengupas tajuk di atas hehehe...
Che wah...iye-iye je...
Dengan peredaran zaman, berlaku juga perubahan kan...
Dulu (mungkin zaman sekolah rendah aku...) kalau ke kenduri kahwin, 
Mesti dapat bunga telur, takpun telur rebus tanpa bunga...
Maksudnya ada tu dibungkus dengan tisu je..
Kadang-kadang tu di stapler dalam bungkusan yang agak cantik...
Mungkin rakan-rakan blogger juga mengalami perkara yang sama kan?

Namun kini di zaman moden...cenderahati dari pihak pengantin..
Pelbagai rupa dan bentuk serta cantikkkkk....
Seperti gambar yang aku snap di atas...berbeza dah dengan dulu kan...
Ada yang dapat cawan comel untuk hiasan, cawan untuk minum pun ada,
Tuala yang dihias cantik, 
Untuk budak-budak pulak ada gula-gula, lolipop....dan macam-macam
Seronok budak-budak sekarang kalau ke majlis perkahwinan...
Bunga telur masih ada yang mengekalkan dan ada juga yang diganti dengan cenderahati yang aku kongsikan tadi...
Tapi yang pasti bunga pahar masih  ada di pelamin...
Itulah perubahan dari masa ke semasa...
Kita seronok juga melihat perubahan tersebut...
Kalau zaman anak aku nanti....
Emmmm....mungkin macam-macam pula barangan baru ye...

Aku pernah tanya orang yang lebih tua...
Kenapa kebiasaan pihak tuan rumah bagi bunga telur?
Ada tak sebab-sebab tertentu?
Antara jawapan yang aku dapat...
Kiasannya ialah agar pasangan pengantin baru bakal mempunyai zuriat yang ramai..
Maksudnya biar berkembang keluarganya...
Ibarat bila ayam bertelur sekali banyak..
Itu pendapat orang tua-tua...
Mungkin ada rasionalnya juga kot ye...


***Rakan-rakan blogger yang lain ada jawapan lain tak untuk kita kongsi...
Jom beri pendapat... :)

16 comments:

honeyvsbee said...

tapi bee suka telur kenduri ahakss...sedap jer rasa nape ntah

sarah-najwan said...

mende pom bole berubah ikut zmn..tapi tang bunga pahar tu..xle berubah..

tang cenderahati tu..skrg mmg comey2..bagus jugak sb bole buat koleksi..hheeee

♥ manje ♥ said...

salam

mak kita ckp... telur tu lambang kesuburan... biar dpt anak ramai
dulu2 ar... skrg ni ssh dah nk dpt
bunga telur... sbb telur dah mhal ~

n.hasleena said...

BEE:o ye ke bee...nape ek lagi sedap...

KAK SARAH: mmg kak comey2 kan...

MANJE:emmm...pendapat yang sama manje...

Sharifah nor said...

anak kpah pun pernah tanyakan soalan tu pd kpah..kenapa bila kenduri kawen..ada bunga telur..
soo..jawapan yg selamat:
bunga telur tu melambangkan perkahwinan antara lelaki dan perempuan..
Bunga itu mewakili perempuan sebab perempuan ibarat bunga yg di sunting..
telur tu pulak mewakili lelaki..sebab..[masa ni akak suruh jer anak tu makan telur tu..tak berani nak sambung..hahahaaa..]..sebab akak rasa salah bagi jawapan..

n.hasleena said...

KAK PAH: hahaha jawapan selamat ye kak pah...tapi jawapan yg saya dapat tu pun selamat juga rasanya kak pah :)

Yan said...

Salam Leena,


akak ni jenis pengobah.. telur tu semua akak pakai chocolate..hee

n.hasleena said...

KAK YAN: boleh je kak yan...hehehe lagilah budak2 suke :)

sal said...

assalamualaiakuM lEENA..Cantik gak bunga telur tu, kreatif betul diaorg..

sal said...

skrg ni macam2 pesen ole2 pengantin, kebanyakkannya di jb masuk dlm beg kertas yg di dalamnya berisi kuih, gelas dll..heh bnyk belanja,kan..

Ati Masrif said...

zmn sekarang semua nak cepat dan mudah
nak rebus telur yg payah juga

n.hasleena said...

SAL:wslm...yelah, zmn skrg macam2 kan. dalam goodies bag atau ada yang panggil istilah 'berkat' kan buah tangan tu...

KAK ATI:betul tu kak ati...mudah dan cantik juga hasilnya :)

NM02 said...

hi, salam singgah dan salam kenal. saya follow awak dah ni. kalu sudi, jom follow saya plak ye.. kita tukar lin. jgn luper tau...

n.hasleena said...

Salam kenal juga NM02...terima kasih sudi singgah...follow juga :D

eelobor said...

hehehe, pernah gak terpikir ttg soalan tuh. sekarang dah byk yang berubah. masa dulu2 seronok tengok mcm2 jenis telur yang di bungkus & di hias.

n.hasleena said...

EELOBOR: dulu2 zaman kanak2 seronok dapat bunga telur ni...tapi budak2 skrg lagi suka dapat gula2 :)