Saturday, November 27, 2010

SAMBAL BELACAN & Gulai Ayam Lemak Cili Api + Nangka....Sodapppp :D

Sambal Belacan
ALAMAK...(GAMBAR AYAMNYA KAT BAWAH LAK...NNT SCROLL DOWN YE :)
Ikan Cencaru Sumbat Belakang

Emmmm....cite makan.  Biasalah kot ek..org pompuan...tugas memasak dah jadi rutin.  Tapi tak salah pun orang lelaki pun memasak.
Ni lauk tengah hari tadi...takdelah special.  Biasa2 je...tapi bila ada sambal belacan tu...fuhhhh hehehe..hubby cakap menyelerakan.  Main menu nya GULAI AYAM LEMAK CILI API... kalau menggulai itulah menu biasanya.  Orang NOGORI lah katakan...hubby orang Perak tapi telah di NOGORI kan....hehehe...bukan apa, tak selera kalau makanan tak pedas.  Dah minat PEDAS.. Pastu yg tergolek sekor je tu IKAN CENCARU SUMBAT...asalnya 2 ekor..tetiba teringat nak snap gambar lak...so sekor lagi dah SELAMAT...:)  Sumbat belakang dengan sambal je...dah goreng garing2...pembuka selera SAMBAL BELACAN! Mmg menyelerakan lah bila makan...bahaya gak nie...TERTAMBAH lak nasi hehehe...Kengkawan nak tau betapa simplenya utk menyediakan gulai lemak cili api nie.  Bahan2 utamanya 4 je:
1.  Ayam/Ikan/Daging
2.  Cili Padi
3.  Santan
4.  Kunyit hidup

Itu jeeee....senang kan.  Aksesori lain terpulanglah mcm kentang, serai, kalau ikan kekdg boleh letak sayuran2 lain yg sesuai mcm terung, mangga muda ke....apa2lah ikut favourite.  Yang arini sy campur NANGKA.....so, utk esok kena fikir2kan pulak menu seterusnya......
 
Gulai Lemak Cili Api Ayam dan Nangka

4 comments:

Cempakamelati said...

ringkas tapi sedap.....senja ni ..ades ..lapar la

Coretanku...Ibu Darwisy & Aqilah said...

cempaka: sempat yg ringkas je hehehe...

misz sayang said...

blogwalking...hihihihi...sedap tue...lama tak makan macam tue...

n.hasleena said...

MISZ: nak hulur tak sampailah Misz :)